Basisschool de Schovenhorst
Garderenseweg 144-A
Putten


Trefwoorden: Basisschool, Basisonderwijs, Putten, Gelderland, Kinderopvang

Rubrieken: Basisscholen, Basisonderwijs


Waar de school voor staat
Gezien de geschiedenis en de ligging van onze school, zijn kleinschaligheid, verdraagzaamheid en sfeer, belangrijke begrippen in ons dagelijks schoolleven.
Los van het feit dat onze school flink is gegroeid, is er nog steeds sprake van een kleine school van circa 200leerlingen. Doordat de kinderen allemaal overblijven is er een overzichtelijk contact tussen leerkrachten en leerlingen. Een kind dat niet gelukkig is, gaat niet in de massa ten onder, maar valt juist op doordat het in meerdere situaties geobserveerd wordt.

Verdraagzaamheid staat hoog in het vaandel van iedere openbare school. Juist op de Schovenhorst krijgt die verdraagzaamheid een extra accent.
Vanwege de ligging kiezen ouders voor de school en speelt de grondslag een minder belangrijke rol, dan wanneer men de keuze heeft uit meer scholen in een bepaalde wijk. Gevolg is dat we een zeer gemêleerd gezelschap hebben op school, met betrekking tot levensovertuiging en beroepsgroepen. Echt openbaar dus, met veel aandacht voor de verschillende achtergronden.
Sfeer is onlosmakelijk verbonden met de twee voorgaande begrippen. Onderwijs gestalte geven vanuit een goede sfeer is van levensbelang voor iedere school. Onderdelen van die sfeer zijn enthousiasme van het team, een goede vertrouwensrelatie met kinderen en ouders en het daardoor scheppen van een gunstig onderwijsklimaat. Het tegengaan van niet acceptabel pestgedrag, het bespreekbaar maken en het organiseren van projecten over omgaan met jezelf en de ander, zijn wezenlijke onderdelen van de dagelijkse onderwijspraktijk.

Juist, omdat de meeste ouders niet de gemakkelijkste weg kiezen door hun kind op onze school te plaatsen (de afstand) ontstaat er een wijgevoel. Daar maken we dankbaar gebruik van in de dagelijkse onderwijspraktijk. Deze begrippen vormen de ingrediënten voor ons hoofddoel:

Het geven van goed onderwijs,
waar mogelijk op maat
Ons schoolconcept is opgebouwd rond een aantal uitgangspunten die aangeven waar we wij voor staan;
o     
Het onderwijzen en opvoeden van uw kinderen volgens een normen en waarden patroon dat maatschappelijk aanvaard is en zo dicht mogelijk staat bij datgene waar u als ouders belang aan hecht. Sociale vaardigheden, regels voor de dagelijkse omgang en vooral ruimte en aandacht voor de ander, staan daarin centraal.
o     
Het aanbieden van leerstof volgens een aan vaste normen gebonden leerplan. Daar waar een kind niet aan deze normen voldoet, een achterstand heeft, of juist meer leerstof nodig heeft, doen wij een aanbod op maat. Hoofddoel is daarbij via een zo efficiënt mogelijke werkwijze, uit iedere leerling te halen wat er in zit.
o     
Een goed georganiseerd zorgcircuit neergelegd in een zorgparagraaf, waarin duidelijk het traject staat beschreven waarlangs leerlingen speciale zorg krijgen.
o     
Het streven naar een doorgaande lijn in het onderwijs aan 0 tot 12-jarigen i.s.m. het kinderdagverblijf "Het Schovenhofje" en de naschoolse opvang "De Boomhut" die zich in het schoolgebouw zelf bevindt. Ook al zijn er van nature verschillen tussen de benadering van kleuters en 6 tot 12-jarigen, is het van groot belang dat de visie die ten grondslag ligt aan het onderwijs op onze school herkenbaar is door de hele school. Ook in de methodekeuze is daar waar enigszins mogelijk de doorgaande lijn gewaarborgd.

Visie
Onze visie is gebaseerd op een keuze die onze school heeft gemaakt uit de diverse stromingen die er zijn in onderwijsland.
Zo treft u in ons aanbod aan:
o     

Een standaard basisprogramma zoals dat is vastgelegd in de wet op het basisonderwijs. Alle in de wet genoemde vormingsgebieden worden vastgelegd in een jaarlijks bij te stellen activiteitenplan. Vanaf 1 augustus 1997 zijn die vormingsgebieden met de te gebruiken methodieken vastgelegd in een schoolplan.
o     
Een aantal kenmerken van het Jenaplan onderwijs, Dalton en Montessori zijn verwerkt in de dagelijkse onderwijspraktijk door de hele school. Onze school wil noch Jenaplan, noch Dalton noch Montessorischool zijn, maar heeft een aantal kenmerken van deze vernieuwingsbewegingen omgezet in een eigen concept. Een aantal van die kenmerken zijn:

Pedagogisch klimaat
Opvoeden en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het kind zal moeten beseffen, dat naast zichzelf ook vele anderen tot dezelfde samenleving behoren en dat er ook natuur is, waarvoor respect en zorg dient te worden opgebracht.

De kring
Een organisatievorm waarin elke morgen met elkaar gesproken kan worden. Uiteraard zit er een opbouw in deze kring, die begint met regels als naar elkaar luisteren en het vergroten van de mondelinge taalvaardigheid. Zoals bij de 4-jarigen het leren uiten van een mening, voor de iets ouderen het houden van een boekenkring of een leskring in de hogere groepen.
De viering
Los van het feest als waardevol element van het schoolleven, is het achterliggende doel het thuisleven met alle andere gezinsleden onderdeel te laten zijn van het schoolleven van onze leerlingen.

Zelfstandig werken
Het team van de groeiende school Schovenhorst heeft zich een aantal jaren geleden afgevraagd hoe ze zoveel mogelijk van het individuele karakter van het onderwijs kon vasthouden.
Het onderdeel zelfstandig werken van het Dalton programma biedt daar uitstekende mogelijkheden voor. Vanaf de kleutergroepen tot groep 8 leren de kinderen omgaan met het zelfstandig werken.
In de kleutergroepen wordt gewerkt met een planbord en symbolen en in hogere groepen met een dag en weektaak.
Door het invoeren van zelfstandig werken door de hele school, kunnen kinderen gedurende bepaalde lesuren zelfstandig werken aan een taak, waardoor de leerkracht zich bezig kan houden met hulp aan individuele
leerlingen.
Uiteraard zit er een opbouw in de mate van zelfstandigheid, waardoor leerlingen in groep 8 geacht worden een deel van de verantwoordelijkheid te dragen voor de weekplanning.
Uiteraard zijn er vanuit deze opbouw duidelijke lijnen naar het voortgezet onderwijs.

Montessori, Fröbel, Bladergroen
Verder hebben we een aantal materialen uit het Montessori onderwijs die vooral worden ingezet in de onderbouwgroepen. De kenmerken van de 'Kindergarten' van Fröbel, spelen ook in het hedendaagse schoolleven  nog een belangrijke rol. Een collega ging in het voormalige Oost-Duitsland via een studiereis op zoek naar sporen en legde haar bevindingen neer in een verslag. Het belang van de afwisseling tussen spel, werken en lichamelijke ontwikkeling dat Wilhelmina Bladergroen constateerde, is in ons programma geïntegreerd.